Modalitat de competició del 3r MàTaM

 “Ménage à trois a Molins”

Modalitat de partida del 3r torneig de scrabble per equips

El torneig “Ménage à trois a Molins” (d’ara endavant, MàtaM) és una competició de scrabble per equips a disputar en una sola jornada, en cinc rondes. Els equips han de ser de tres jugadors, i en cada ronda s’enfronten entre si grups de tres equips, en tres taules on hi ha un jugador de cada equip.

Podeu observar, ja en el nom, que el número tres és el “leitmotiv” del torneig: equips de tres, enfrontament de tres equips, etc. És per això que hem decidit començar, en aquesta primera edició, ja directament pel 3r torneig de scrabble per equips.

Totes les partides seran en la modalitat de scrabble clàssic modificat, entre tres integrants dels diferents equips d’un enfrontament.

Hi ha un temps màxim per jugada de dos minuts.

La modificació a què es fa referència és la introducció de sis trumfos per taula, dels quals tres es repartiran entre els jugadors i tres es quedaran sense usar. Els trumfos són targetes que representen una situació de favor en el joc que poden ajudar els jugadors, tot depenent del desenvolupament de la partida i l’oportunitat per poder utilitzar-los. Els trumfos no són acumulables ni intercanviables, de forma que un trumfo, el que l’atzar decideixi, només pot ser jugat per un jugador de la taula durant la partida.

ELS TRUMFOS

Hi ha sis menes de trumfo que s’han de mostrar a la resta d’oponents en el moment de fer-ne ús:

  1. El trumfo de canvi permet, un únic cop, canviar una o més fitxes del faristol sense perdre torn. Només es pot jugar durant el propi torn, i no s’atura el rellotge per realitzar el canvi. Pot fer-se servir fins i tot si queden menys de set fitxes en el sac.
  2. El trumfo de pròrroga atorga dos minuts extra un sol cop a un jugador per usar en el seu torn.
  3. El trumfo de rescat permet, com el nom indica, rescatar un escarràs jugat al tauler si es disposa de la lletra que representa. Es pot rescatar així que se’n tingui l’opció i usar-lo en el moment que el jugador ho decideixi.
  4. El trumfo de tornar a tirar permet, només una vegada, a un jugador usar-lo en qualsevol moment al final del seu torn per anunciar als seus contrincants que torna a jugar. La jugada és nova, per tant, el jugador torna a disposar de dos minuts de temps.
  5. El trumfo salvaimpugnació permet que un jugador que ha col·locat una paraula incorrecta al tauler i se li hagi impugnat, tingui l’opció de fer una altra jugada durant els 30 segons després de la seva retirada. Si torna a col·locar una jugada incorrecta, aquesta vegada ja s’aplicarà el punt 25 del Reglament Ménage à Trois.
  6. El trumfo 3 * <6 permet multiplicar el valor de la lletra que vulgui el jugador sempre i quan aquesta tingui un valor facial inferior a 6 punts. Una vegada la lletra al tauler tindrà el valor triple que podrà veure’s incrementat normalment per les caselles d’efecte multiplicador del tauler. Un cop acabada la jugada, la lletra multiplicada torna al ser valor facial.

ENFRONTAMENTS ENTRE TRES EQUIPS

Els equips hauran d’estar formats exactament per tres jugadors, que tindran assignat un ordre:

  • primer jugador = B
  • segon jugador = G
  • tercer jugador = P

El darrer barruf, o rasccat en el seu defecte, publicat en el moment de tancar la inscripció determinarà l’ordre dels jugadors dins de l’equip. Si no hi ha barruf o rasccat disponible per algun jugador, se li comptarà zero. En cas d’igualtat de barruf s’usarà l’ordre alfabètic dels cognoms i nom. Si cap dels jugadors estan en el barruf o el rasccat serà decisió dels integrants de l’equip l’assignació dels jugadors B, G i P.

En cada  ronda del campionat, cada equip participarà en un enfrontament contra dos altres equips. L’enfrontament constarà de tres partides en tres taulers. Al tauler 1 de l’enfrontament hi haurà els primers jugadors de cada equip (jugadors B), al tauler 2 hi haurà els segons jugadors (jugadors G) i al tauler 3 els tercers (jugadors P).

El resultat de l’enfrontament el determina la suma de punts obtinguda en cada partida pels integrants d’un mateix equip. En cada partida, els jugadors obtindran la suma de tres quantitats extra de punts depenent de si han quedat primers, segons o tercers:

  • Jugador que queda primer: suma de 33 punts a la puntuació final.
  • Jugador que queda segon: suma de 21 punts a la puntuació final.
  • Jugador que queda tercer: suma de 9 punts a la puntuació final.

En cas d’empat es poden produir les següents combinacions:

  • Dos guanyadors empatats i un tercer: 27 per als guanyadors i 9 per al tercer
  • Un guanyador i dos segons empatats: 33 per al guanyador i 15 per als segons
  • Triple empat: 21 per a tots tres

Per determinar les classificacions parcials i final dels equips, en cada enfrontament d’una ronda l’equip guanyador obtindrà cinc trèvols, el segon n’obtindrà tres i el tercer un. En cas d’empat els equips implicats es repartiran els trèvols (quatre, quatre i un si l’empat és en les dues primeres posicions, cinc, dos i dos si l’empat és en les dues darreres, i si hi ha un triple empat, tres trèvols per cada equip).

SISTEMA DE COMPETICIÓ: MOLINENC TRIANGULAR

Després de cercar sistemes que s’ajustessin a la nostra idea de torneig i no trobar-ne cap que ens agradés, us proposem participar en un sistema que fa que els equips no s’enfrontin dos cops entre sí, i tots els equips juguin totes les rondes.

Per això només acceptarem la inscripció d’una quantitat d’equips múltiples de tres. Aquesta restricció podrà impedir acceptar alguna inscripció a darrera hora, però esperem que no sigui el cas.

Com a màxim podran participar 15 equips que jugaran 5 rondes sortejades. El sorteig serà públic i s’informarà amb temps de la forma de presenciar-lo. En cas que hi hagi 9 o 12 equips, es jugaran quatre rondes sortejades prèviament i una ronda final amb enfrontaments directes segons la classificació provisional en acabar la quarta ronda. Així, si és el cas, la darrera ronda enfrontarà entre si els equips classificats 1r, 2n i 3r, els 4t, 5è i 6è, etc.

Per determinar les classificacions parcials o final, en cas d’empat a trèvols, es desempatarà amb el total de punts obtingut en les partides i, si persisteix l’empat, amb el nombre de scrabbles obtingut.

PARAULES ACCEPTADES I DICCIONARI ARBITRAL

L’organització aposta en ferm com a diccionari arbitral i normatiu en l’àmbit lingüístic català pel DISC (Diccionari Informatitzat de Scrabble en Català), que es basa en el DIEC2 (Diccionari de l’Institut dels Estudis Catalans en la seva segona edició), en format digital amb o sense connexió a internet. Totes les paraules vàlides han d’estar referenciades en aquest diccionari per tal de garantir-ne una explicació, definició o equivalència i correcció.

COMITÈ ARBITRAL

El comitè arbitral estarà format per un Triumvirat la decisió del qual serà inapel·lable. En el cas que alguna decisió afecti algun component del Triumvirat aquest serà substituït temporalment per un membre de l’organització.

3 respostes a “Modalitat de competició del 3r MàTaM

Deixa un comentari