La Jugada

La solució

Aquest apunt conté la solució del repte que vaig proposar abans de la trobada de dijous (i que ha fet en Joan mereixedor d’una cervesa). A més de la solució, més avall parlo de per què i de com he triat aquest mot, per si us pica la curiositat. Em consta que, tot i no haver respost a l’apunt, alguns de vosaltres també havíeu trobat la solució, i que sent com sou llestos de mena, alguns altres que no m’ho heu dit també l’heu degut trobar. I és que els triples de paraula amb pedres en horitzontal eren molt llaminers, tant que més que un problema de scrabble es tractava d’un trencaclosques sobre com encaixar les peces a la columna 15.

El mot que us proposava trobar era DESHARMONITZAVA, jugat a 15-A.

Solució

I si no m’he descomptat (si m’he descomptat segur que en Moi m’ho dirà ben aviat) dóna un total de 1699 punts, ni més ni menys.

Per què

De fet, jo no estava pensant en proposar cap repte, sinó en trobar una jugada amb la major puntuació possible. Però després d’algunes setmanes de fer cerques (amb worder, sí) i proves, va coincidir que me’n vaig atipar el passat dimecres, i em va semblar que podria ser una forma interessant de compartir la jugada amb vosaltres.

I qui no ha pensat mai en quina deu ser la jugada que major puntuació pot donar a un escrablista? La qüestió és que jo hi vaig estar pensant en una nit d’insomni, alhora que se m’acudien formes de fer les cerques necessàries.

Com (llegiu-ho només si us pica molt la curiositat)

Per començar, no tenia cap ganes de programar (darrerament em fa molta mandra), així que he tirat de worder i excel per buscar les paraules que em convenien.

I ningú no dubta que per trobar la jugada ultracentenària de major puntuació possible, aquesta ha de tenir 15 lletres, com per exemple, “ultracentenària”. I que a més s’ha de jugar en icosahèptuple (mot que no és al DISC i no té quinze lletres però que m’agrada molt).

Així que el primer de tot va ser fer una llista de totes les paraules de 15 lletres. No n’hi poden haver tantes. Doncs només 14006, més de 4800 (una de cada tres) de les quals comencen per DES. Ups. Bé.

Això no és tot. Per treure’n el màxim de punts, i això és una hipòtesi no provada, cal aprofitar tots els multiplicadors, tres triples de mot i dos dobles de lletra. Com que a més ha de ser “jugable”, les vuit lletres que han d’haver-hi al tauler han de formar al seu torn, mots vàlids (sense trepitjar els multiplicadors). Això redueix el nombre de candidates.

El redueix a 10810. Encara massa. I mentre escric això n’he trobat (amagades) 467 més. Les afegeixo al final. Com que n’hi ha per donar i per vendre, em limitaré a les que juguin alguna lletra cara en els dobles de lletra. Aquesta llista (on he inclòs la única de les 467 noves que compleix el criteri) ja es més abastable. “Només” hi ha 234 paraules de 15 lletres que permetin aprofitar els tres triples de mot i els dos dobles de lletra remultiplicant al menys una pedra.

Però la bona notícia és que n’hi ha sis i només sis (totes elles parentes) que permeten remultiplicar dues fitxes cares. D’aquestes sis vaig triar la que pesava més (la única que te la V). Així que tenim guanyadora: DESHARMONITZAVA. Ella sola ja ens dona 1400 punts, 50×27 més 50 de scrabble.

Ara tocava decidir el faristol i les lletres que ja hi ha presenta al tauler. Aquí vaig fer  servir la intuïció, però cada cop estic menys convençut d’haver encertat. Potser en el futur intentaré trobar una alternativa millor canviant aquesta decisió. I és que hi havia 24 opcions! La D, la H, la O, la Z i la darrera A són obligatòries al faristol, i triar les altres dues és el que dona lloc a tantes possibilitats. L’elecció ha estat ES, ARM i NIT al tauler.

Per augmentar la puntuació, la meva proposta es mirar de “carregar” les altres sis fitxes cares als triples de paraula. Per això vaig cercar mots que continguessin almenys dos de les pedres encara disponibles i fossin allargables (pel davant o pel darrera) amb la D, la O i la A.

Amb la D, no n’hi ha cap. Vaja. Amb l’O se’n troben 160 allargant pel darrere, però cap allargant per davant. Amb l’A n’hi ha 8 allargant per davant i 232 per darrera. Queda clar que hem de jugar DESHARMONITZAVA a la dreta (o a baix) del tauler.

Es tracta ara de seleccionar les que donen més punts per cada combinació de lletres cares i fer una llista per escollir. Triar la combinació vaig fer-ho a ull, així que no està provat que no n’hi hagi cap de millor.

Vaig triar DESJUNYEIXO i MOÇAMBIQUESA, parant compte que es puguin jugar en una partida de debò sense embolicar massa la troca (DES+JUNYEIX+O) i (AMB + MOÇ____IQUES + A). Com que encara em quedava la D i la L·L, vaig apostar per un PAL·LID (PAL·LI+D) per completar els triples, afegint 84 x 3, 252 punts a la jugada.

La resta, home, doblarles ja doblades Z i H ja es veu que ajuda, i de paraules que acabin en H no n’hi ha tantes ;-). La llista de les que són allargables amb zeta tampoc és molt llarga. Només falta aprofitar una mica més els forats i construir un tauler al qual s’hi pugui arribar jugant les fitxes com a màxim de set en set.

Em consta que en aquesta darrera part es poden esgarrapar més punts. Jo ho deixo per més endavant. Qui sap.

4 respostes a “La Jugada

  1. El càlcul es correcte, El més interessant és com has fet aquestes imatges tant fantabuloses dels taulers.

Deixa un comentari